2300000

Ton ruwe asbest in Vlaanderen

3500

Verschillende asbesttoepassingen

2040

Een Asbestveilig Vlaanderen

Het mysterie ontrafeld

Asbestattest

Een asbestattest is het resultaat van een asbestinventarisatie van een gebouw. Op basis van deze inventarisatie levert de OVAM (Openbare Vlaamse Afvalstoffen Maatschappij) voor elk gebouw een uniek asbestattest af. Dit attest bevat informatie over asbest in het gebouw en toetst of het asbestveilig is. Het beschrijft voor een normaal gebruik van het gebouw welke materialen of gebouwonderdelen asbest bevatten, wat de staat is van het asbest en geeft advies over hoe het veilig kan beheerd of verwijderd worden.

Dankzij het asbestattest komt u dus te weten welke materialen asbest bevatten en hoe u als eigenaar het gebouw asbestveilig kan maken.

Een asbestattest kan enkel opgemaakt worden door een gecertificieerde ADI (asbestdeskundige inventarisatie). Deze heeft de nodige verplichte opleidingen genoten, is geslaagd voor een theorie & praktijk examen, heeft een kwaliteitshandboek opgesteld, laat zich regelmatig bijscholen en beschikt over de nodige ervaring met asbest.

Daarenboven wordt de ADI geaudit door een CI (certificatieinstelling).

Een bekwaam ADI handelt telkens volgens de spelregels beschreven in het “Inspectieprotocol Asbestinventarisatie”, opgelegd door de Vlaamse Overheid.

Om het attest te kunnen bekomen moet de ADI eerst een deskcontrole verrichten alvorens hij langskomt voor een fysieke rondgang.

Igv inventarisatie asbestverdachte materialen is het onderzoek niet-destructief”. Een niet-destructieve asbestinventaris beschrijft enkel de materialen die een risico kunnen vormen bij het dagelijks gebruik van het gebouw. Tijdens de inspectie worden nooit wanden of vloeren beschadigd om ingesloten asbest op te sporen. Bij het opstellen van een destructieve asbestinventaris gebeurt dat wel. Toch zijn ook voor een niet-destructieve inventaris soms kleine beschadigingen van verdachte materialen nodig.De eigenaar kan wel vrijwillig vragen om tegen meerprijs een bijkomend of destructief onderzoek uit te voeren.

Na de rondgang worden de stalen opgestuurd naar een erkend labo. Eens het resultaat terugkomt kan de ADI de gegevens, samen met zijn bevindingen van de rondgang invoeren in de databank van de overheid die hierna een attest genereert.

Vanaf 23 november 2022 heeft u een asbestattest nodig bij de verkoop van een pand of constructie* dat gebouwd werd voor 2001. (*waarvan de grondoppervlakte of de som van de grondoppervlaktes van de verschillende constructies in een bepaald inspectiegebied groter is of gelijk aan 20 m²)

De inhoud van het attest moet bekend gemaakt worden aan de koper van het pand bij het ondertekenen van het compromis. In de praktijk zullen kopers op voorhand al een kopie van het asbestattest opvragen, bijvoorbeeld bij een kijkdag.

Voor de gemeenschappelijke delen van panden die onder het stelsel van gedwongen mede-eigendom vallen, gaat de verplichting pas in op 1 mei 2025.

Vanaf 2032 moet elke eigenaar van een pand dat gebouwd is voor 2001 beschikken over een asbestattest.

Als verhuurder van een pand dat gebouwd is voor 2001 moet u pas in 2032 beschikken over een asbestattest. Beschikt u al sneller over een asbestattest? Dan moet u van zodra u beschikt over een asbestattest, een kopie van het attest overhandigen aan uw (nieuwe) huurder.

In 2018 keurde de Vlaamse Regering het actieplan asbestafbouw goed. Het plan bevat verschillende maatregelen om risicovolle asbesttoepassingen versneld uit onze gebouwen te verwijderen. De Vlaamse Regering streeft ernaar onze leefomgeving uiterlijk tegen 2040 asbestveilig te maken. Die doelstelling staat niet op zichzelf, maar maakt deel uit van een breder beleid.

Als ADI willen wij niet dat de kosten voor staalname voor onze klant nodeloos hoog oploopt. Hoe meer ervaring de ADI heeft, hoe minder staalnames hij zal moeten nemen. Echter de wet schrijft ook voor dat van een aantal asbestverdachte materialen verplicht een staalname moet genomen worden. Zie hier:

As per “Inspectieprotocol Asbestinventarisatie” (paraaf 4.2 Richtlijnen Monstername) van de Vlaamse Overheid (OVAM):

Onderstaande opsomming geeft de materialen mee die steeds te beschouwen zijn als asbestverdacht en waarvoor steeds een monstername en laboanalyse noodzakelijk is indien de asbestdeskundige ze als ‘niet-asbesthoudend’ wil identificeren.

Indien geen monstername uitgevoerd wordt, kan de asbestdeskundige dit asbestverdachte materiaal enkel identificeren als ‘asbesthoudend/asbestverdacht’ in de databank.

Asbestverdachte materialen waarvan monstername en laboanalyse verplicht is om als niet-asbesthoudend te identificeren:

  • elk asbestverdacht materiaal dat de asbestdeskundige wil identificeren als nietasbesthoudend
  • platen type “Pical”, asbestboard
  • zwarte lijmlaag
  • relatief harde en/of pasta-achtige mastiek of kit
  • bitumen, roofing, teer
  • spuitlagen, bevlokking
  • thermisch isolerend materiaal, indien het waarneembare materiaal asbestverdacht is
    • indien het vastgestelde materiaal asbestverdacht is, wordt een
      monstername tot op de primaire drager uitgevoerd
  • pleisterwerk, indien het vastgestelde materiaal asbestverdacht is
    • indien het waarneembare materiaal asbestverdacht is, wordt een
      monstername tot op de primaire drager uitgevoerd
  • crepi
  • tegellijm faiencetegels

Voor de aflevering van het asbestattest vraagt de OVAM een retributie van 50 euro. Deze retributie zal via de factuur van de asbestdeskundige worden doorgerekend aan de klant. De asbestdeskundige mag op dit retributiebedrag géén BTW aanrekenen!

De prijs van de tussenkomst van de asbestdeskundige wordt onder meer bepaald door:

  • de omvang van de te inspecteren gebouwen en het terrein;
  • de ouderdom en renovatiegraad: in oudere, weinig gerenoveerde woningen of gebouwen is de kans groter op het aantreffen van verschillende asbestmaterialen;
  • het aantal monstersnames en labo-analyses.Om een geldig asbestattest te bekomen, volstaat het dat de asbestdeskundige een visuele, niet-destructieve inspectie uitvoert.
  • een aantal vaste kosten vr de ADI:
    • verplichte verzekering en jaarlijkse opleidingen
    • aansluiting certificatie-instelling & auditkosten
    • persoonlijke beschermingsmiddelen
    • verplaatsingskosten

Wij zijn verzot op "cookies". Door verder te surfen gaat u als cookie-fan hier mee akkoord.  Meer info